– Dette er en viktig dag for oss. I dag er første dag man kan kjøre tog hele veien fra Trondheim til Steinkjer, sier Randi Ness, direktør for kommunikasjon i SJ Norge.
Jernbanen i Norge har vært delt i to siden det store kvikkleireskredet gikk ved Nesvatnet 30. august i fjor.
En dansk mann, som jobba på stedet, omkom i skredet.
Bane Nor drev og jobba med jernbanen på stedet da raset gikk. De og to andre selskap er sikra i forbindelse med raset.
Tusenvis av lastebillass
10 måneder senere går togene igjen på skinner forbi vannet.
– Det er viktig å markere i dag, nettopp fordi jernbanen er ei viktig transportåre. Det er en viktig måte å flytte folk og gods på, sier Ness.
10.000 lastebiler med løsmasser er kjørt ut av området og 5000 lastebiler med stein er kjørt inn for å lage 750 meter med midlertidig jernbane.
– Norge har på jernbanesiden vært delt i to. Nå er vi ikke det. Det er viktig, sier Ness.
– Bra timing
Det første toget på Trønderbanen gikk fra Leangen stasjon i Trondheim like før klokka 06.30 mandag morgen.
En av dem som pendler fast på strekninga er Torbjørn. Han bor i Stjørdal og jobber i Levanger. Han er fornøyd med at han nå endelig slipper å ta buss i stedet for toget.
– Dette er mye mer praktisk enn å ta bussen, sier han.
Ved siden av han sitter Håvard. Han skal pendle til Levanger i sommer da han har fått sommerjobb der.
Han er også fornøyd med at togene går igjen.
– Fryktelig bra timing! Det er én mindre ting å tenke på. Nå kan vi ta toget hele veien. Det passer perfekt det, sier Håvard.
Ikke helt åpen
Men selv om jernbanen nå er åpna forbi Nesvatnet i Levanger, så er det fortsatt ikke mulig å ta toget fra Steinkjer og helt inn til Trondheim.
For samme dag som jernbanen åpnes forbi rasstedet, så stenger Bane Nor Trondheim sentralstasjon i ei uke på grunn av arbeid på jernbanesporene der.
Dermed er det buss for tog fra stasjonen til Rotvoll for de som skal nordover, og til Heimdal stasjon for de som skal sørover med toget.
Arbeidet er ferdig 29. juni.