– Det er kjempestas. Vi er et bitte lite sykehjem midt i Norge, så vi hadde ikke forventet dette i det hele tatt.
Det sier Marita Loe som er sykepleier på Egge sykehjem i Steinkjer.
Mens hele Norge ror (i hvert fall de som er opptatt av fotball), har en video som viser beboerne på sykehjemmet ro gått viralt på Instagram.
Her er noen av kommentarene under videoen:
«This is why we love the game❤️».
«Haaland posted😍».
«Wonderful ... 🇳🇴 Greetings from Germany».
Norges stjernespiss Erling Haaland har delt videoen på sin Instagram til 42,7 millioner følgere, og videoen har så langt blitt sett nesten 3 millioner ganger.
VM-glede for pasientene
– Vi må jo være glade for det, sier Inger Johanne Oppdal.
Oppdal bor på sykehjemmet og tenker at det er positivt at videoen har fått den oppmerksomheten den har fått.
– De har gjort det hyggelig her, så vi har mye å være takknemlige for. Hvis det er langt på natt så kan vi se kamper på rommene våre, men det vet jeg ikke om så mange gjør. Vi er gamle vet du.
– Vi feirer med både roing og hurrarop, sier Gerd Lie.
Hun var ikke selv oppe hele natta for å se Senegal-kampen, men sier hun måtte våkne litt for å se hvordan det gikk.
– Vi må opp i rett tid. Det er frokost klokka 9.
Over all forventning
Marita Loe, en av sykepleierne som fant på rostuntet, sier at de ble inspirert da de så at lignende videoer slo an på nett.
– Det var jo egentlig bare et innfall av at vi skulle gjøre noe gøy. Så rant det inn med «likes».
Hun sier at det tok av etter at Haaland videredelte videoen.
– Han virker som en fin fyr. Litt sånn ekte.
Lederen for sykehjemmet, Kristine Aasum, sier at de ble overraska da videoen gikk viralt.
– Det var vi litt uforberedt på, for det har tatt litt av. All ære til ansatte som er kjempeflinke i hverdagen sin, både til å yte kjempegod helsehjelp og omsorg, i tillegg til å lage masse gode livsglede-aktiviteter til pasientene våre, sier Aasum.
Trøtte fjes på jobb
På sykehjemmet har de laget en pub hvor de serverer både øl, vin og brus – alt etter som.
– Vi har noen pasienter som har stått opp på natta eller ikke lagt seg, som har fått med seg kamper som ble sendt på natta. Også har vi noen som ikke er så interesserte, så har vi alle mellom. Det er et stort engasjement rundt VM, sier Aasum.
Aasum sier at de ansatte også følger med.
Hun innrømmer at noen av de ansatte som kom på dagvakt etter Senegal-kampen var i det mer trøttere laget.