Forskerne anbefaler at det ikke skal fiskes mer enn 312 667 tonn nordøstarktisk torsk i 2027.
Det er 16 prosent mer enn kvoterådet for 2026, og 10 prosent høyere enn det Norge og Russland til slutt ble enige om.
– Rådet går opp fordi 2021-årsklassen er på vei inn i den fiskbare bestanden. Denne er middels sterk, og sterkere enn de foregående årsklassene, sier bestandsansvarlig Bjarte Bogstad i Havforskningsinstituttet.
Selv om kvoterådet er høyere enn i fjor så er det med unntak av de to siste årene det laveste siden 2013.
Lite ungfisk
Økt anbefalt kvote til tross så sier forskerne at det er lite «rekruttering» av ungfisk.
– Siden gjennomsnittsalderen for torsk som gyter for første gang er 7 år, betyr dette at det blir lite påfyll til gytebestanden før i 2028. Fisket i de kommende årene vil i stor grad være avhengig av den middels sterke 2021-årsklassen, sier Bogstad.
Forskerne anbefaler også en økning i kvoten for huse og blåkveite.
Rådene kommer etter at forskerne har vært på tokt og samlet inn informasjon om de ulike fiskebestandene. De har også hentet informasjon fra det kommersielle fisket.
Rådene fra havforskerne er ikke en endelig beslutning. Det er en vitenskapelig anbefaling om bestandenes tilstand og hvor mye som er forsvarlig at man fisker.
De endelige fiskekvotene bestemmes når Norge og Russland senere i år møtes til forhandlinger.
For 2026 ble de to landene enige om den laveste torskekvoten siden 1991.
Sjømat Norge: – Krevende
Selv om det anbefales kvoteøkning så sier direktør industri i Sjømat Norge, Martine Werring-Westly, at det blir krevende for fiskerinæringa.
– Rådet viser at det også til neste år vil være en krevende situasjon for næringen. Så er vi glade for at forventningen om at inneværende år skulle være bunnpunktet slo til, og at vi ser en oppgang til neste år, selv om den er svak for flere arter, sier hun.
Werring-Westly sier at en bærekraftig og kunnskapsbasert forvaltning er avgjørende for å sikre bestandene i et evighetsperspektiv, samt verdiskapning og arbeidsplasser langs kysten.
Ressursoversikten som Havforskningsinstituttet presenterte tidligere i år viser at fiskebestandene i Nordsjøen, Barentshavet og Norskehavet har gått kraftig ned.
I 2013 ble 35 millioner tonn biomasse, altså fisk, kartlagt i de norske havområdene. I 2025 hadde det sunket til 17 millioner.
Bestandene har dermed nær halvert seg.