Detaljer
Emilie Lykke – Journalist : Journalist
Publisert: 24-06-2026 03:45:37
Oppdatert: 24-06-2026 12:33:47
Les på nrk.no

Finner livsfarlige stoffer i rusmidler – nå legges tilbudet ned

Manglende finansiering tvinger rusanalysetjenesten til å legge ned. Organisasjonen frykter flere overdoser.

Rommet er fullt av maskiner. Det durer jevnt.

Bertil peker på skjermen og viser oss en av de siste analysene han har gjort.

– Dette er en pille som ble levert til oss som inneholder et stoff som heter metonitazen.

Stoffet er et syntetisk opioid som kan være ti til hundre ganger sterkere enn morfin, forteller han.

Slike funn er noe av grunnen til at folk siden 2022 har kommet til Lilletorget i Oslo for å få analysert ulovlige rusmidler. Tilbudet er til rusbrukere.

Men nå ser organisasjonen, Tryggere Ruspolitikk, seg nødt til å legge ned tilbudet.

En unik tjeneste

– Vi opplever at vi har hjulpet mange mennesker.

Det sier fagansvarlig i organisasjonen, Dagfinn Hessen Paust.

Han mener rusanalysen har hatt en viktig beredskapsfunksjon.

Ved å analysere rusmidlene kan tjenesten oppdage spesielt farlige stoffer som dukker opp på markedet.

Slik kan de varsle både brukerne og andre tjenester i feltet.

Samtidig tror han at tjenesten har hatt en unik posisjon til å nå ut til folk.

Spesielt de som i liten grad er i kontakt med helsetjenesten om rusbruken sin.

– Det er bare vi som snakker med dem om rusbruken deres. Og gir dem informasjon om hvordan de kan redusere risiko.

Frykter farligere rusbruk

Oslo kommune har vært blant bidragsyterne som har finansiert tilbudet.

Sosialbyråden, Julianne Ferskaug, synes derfor det er synd at tilbudet nå legges ned.

– Jeg frykter at det vil føre til mindre opplyst bruk, at flere bruker stoffer de ikke vet hva inneholder, og at de ikke får den veiledningen de trenger.

Heldigvis har man fortsatt et alternativ i byen, sier byråden.

– Jeg håper at folk istedenfor drar til Oslo Drug Check, sier hun og legger til:

– Men vi trenger også foreningen Tryggere sitt tilbud, og det har vi god dialog om hvordan vi skal sikre sammen.

Byråden mener uklare regler fører til at nasjonale myndigheter ikke vil gi penger.

I dag har man nemlig ikke et tydelig lovverk som åpner for analysetjenester.

– Jobber for å få det på plass

Statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ellen Rønning Arnesen, sier regjeringen jobber med å få på plass et tydelig regelverk.

– Å besitte og ha rusmidler er ikke lov i dag, så vi må passe på at lovverket henger med.

Hun peker på at analysetjenester kan være med på å bidra til både skadereduksjon og forebygging.

– Nå har vi nettopp fått Helsedirektoratet til å utrede hvordan dette her kan se ut og det følger vi opp fra departementets side.

– Kan du si noe om når det kommer regler og føringer for hvordan slike tjenester skal organiseres i Norge?

– Jeg kan ikke si noen eksakt dato, men vi jobber iherdig for å få det på plass.

Mener det tar for lang tid

For rusanalysetjenesten kommer avklaringene for sent.

– Dette virker å ta tid. Utfordringen er hva som skal skje i mellomtiden.

– Vi klarer per i dag ikke holde hodet over vannet i mellomtiden, sier Paust.

Tjenesten er gratis, så organisasjonen er avhengig av tilskudd.

Paust ønsker ikke å spekulere i hva nedleggelsen kan bety for folk.

– Vi håper jo at det ikke vil føre til flere overdoser eller skader i fremtiden, men vi vet ikke.