Bemanningsflukt. For få pleiere jobb. Tvungen leggetid. Dårlig mat og eldre som går sultne. Mangel på tilsyn om natten.
Beskyldningene hagler mot det private selskapet Smartlegen A/S.
De overtok driften av Uranienborghjemmet 1. mai i fjor.
Det skjedde etter at Høyre- og Venstre-byrådet konkurranseutsatte fire kommunale sykehjem.
Slår alarm i åpent brev
I et åpent brev kommer en gruppe pårørende med det de kaller en «alvorlig bekymringsmelding vedrørende uforsvarlig drift og sviktende pasientsikkerhet».
Sykepleierforbundet har vært urolige for Uranienborghjemmet siden i fjor.
Høyres nye helsebyråd er bekymret og vil undersøke påstandene.
Mens Smartlegen avviser anklagene.
Hele tilsvaret fra Smartlegen A/S kan du lese lenger ned i saken.
– Fullstendig forfall
– Det handler om et fullstendig forfall fra da Smartlegen tok over, sier Silje Grønli.
Faren hennes bor på sykehjemmet, og det er hun som har ført brevet i pennen.
– Det går på alt fra mat, leggerutiner, treningstilbud og egentlig det meste man kan håpe på av tilbud på et hjem, sier hun.
Og at det er for få folk på jobb.
– Min far har opplevd å bli liggende på gulvet og trykke på alarmen uten at noen kom. Han prøvde å ringe 113 fordi han ikke fikk tak i noen på hjemmet, men det endte med at hans kone måtte komme løpende hjemmefra, sier Silje.
Smarlegen sier at de ikke kjenner til den konkrete hendelsen. Derfor kan de heller ikke kommentere det Silje forteller om.
– Den andre er at det er forferdelig mat, legger Monica Borg Fure til.
Også hun har faren sin på Uranienborghjemmet.
– Jeg har selv tatt videoer av mat der du ikke ser forskjell på dessert og middag. Det er ikke en agurk, ikke en paprika, maten er veldig beige, sier hun.
Her er brevet som er sendt blant andre Smartlegen, byrådsavdeling for helse, Sykehjemsetaten, Statsforvalteren og media.
– Løper beina av seg
Silje Grønli og Monica Borg Fure er bekymret for det de beskriver som en bemanningsflukt.
– Det kan umulig stemme at de har bemannet opp med flere årsverk. Da lurer jeg på hva de årsverkene gjør, sier Monica.
Begge understreker at de ansatte på sykehjemmet gjør en fantastisk jobb.
– De løper beina av seg og har noen arbeidsvilkår som er helt forferdelige. Jeg ville aldri jobbet her, sier Monica.
– Nødvendig å tenke nytt
Sykehjemsdirektør i Smartlegen A/S, Christine Elvenes, synes det er leit at beboere og pårørende sitter med opplevelser Smartlegen ikke står for.
– Vi har invitert til møte og dialog, og følger opp tilbakemeldingene punkt for punkt, sier hun.
Selskapet tilbakeviser likevel de fleste av påstandene i bekymringsmeldingen fra de pårørende.
Christine Elvenes skriver i en e-post til NRK at det vil være manko på helsepersonell i årene fremover.
Derfor er det ifølge henne nødvendig tenke nytt rundt oppgavedeling og organisering.
– Det kan være krevende å endre måten man jobber på, og det kan ta tid å både akseptere at endringer er nødvendig eller å lære seg hvordan den nye arbeidshverdagen skal fungere.
Elvenes skriver dessuten at bemanningen har økt siden Smartlegen overtok.
Her er hele svaret fra Christine Elvenes og Smartlegen:
Byråd: – Bekymringsfullt
Helsebyråd Oluf Ulseth (H) kaller påstandene om tilstanden ved Uranienborghjemmet bekymringsfulle.
– Jeg har bedt Sykehjemsetaten undersøke påstandene og forventer at etaten følger opp.
– Det skal være god pleie og omsorg på sykehjemmene i Oslo, og kvalitet i eldreomsorgen er et viktig satsingsområde for byrådet, skriver Ulseth i en e-post til NRK.
– Vi har denne uka blitt kjent med forhold som pårørende er bekymret over på Uranienborghjemmet.
Det skriver Henrik Mevold i Sykehjemsetaten i en e-post til NRK.
De har bedt Smartlegen om en redegjørelse med frist 6. juli.
– Basert på det som kommer fram, blir det vurdert om det er behov for å iverksette ytterligere oppfølging fra etaten, avslutter Mevold.
– Uforsvarlig turnus
At det kommer en bekymringsmelding om Uranienborghjemmet overrasker ikke Norsk Sykepleierforbund i Oslo.
– Vi kjenner på en uro for Uranienborghjemmet og hva som har skjedd der det siste året, sier fylkesleder Bård Eirik Ruud til NRK.
Han sier at en sykepleier gikk til Statsforvalteren i fjor sommer med et alvorlig varsel om uverdige forhold.
Da ble sykehjemmet friskmeldt av Sykehjemsetaten.
Brevet fra pårørende gir grunn til ny bekymring.
– Det er jo problematikk som vi kjenner igjen fra det som ble varslet om i fjor sommer. Det mangler sykepleiere, og vi har ikke kunnet godkjenne turnusen for sommeren, sier Ruud.
Han sier at det rett og slett ikke er nok folk på jobb til at Sykepleierforbundet kan gå god for at sommerturnusen er faglig forsvarlig.
– Uten en forsvarlig arbeidsplan kan heller ikke pleien bli forsvarlig, sier fylkeslederen.
Bruker vikarbyrå
Bemanningen er forsvarlig, hevder Smartlegen som svar på kritikken av sommerturnusen.
– I tillegg til egen bemanning bruker vi vikarbyrå på sykepleiersiden gjennom sommeren, for å sikre oss for eventuelle endringer, sier Christine Elvenes.
Sykepleierforbundet gir for øvrig Smartlegen rett på ett punkt: Nye sykepleiere blir ansatt på samme lønn som i Oslo kommune.
De pårørende anklaget dem for å kutte i lønna.