Ståle Solbakkens (nest) «beste menn» ble til tider rundspilt av Frankrike, i gårsdagens 4–1 tap.
At Solbakkens startellever ikke inkluderte blant annet Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard har skapt store reaksjoner både nasjonalt og internasjonalt.
Valget fortsatte å bli diskutert også dagen derpå.
Monolog på nesten syv minutter
På spørsmål om han er overrasket over reaksjonene, brettet Solbakken ut i seks minutter og 58 sekunder.
– Vi må tåle at noen mener det, og andre mener det, sier Solbakken innledningsvis.
Han er klar på at Norge gikk inn til kampen med en plan om å vinne, men at de måtte gjøre bytter for å kunne stå bra i en 16.-delsfinale.
– Jeg sa det før vi dro at jeg er skruppelløs i alt som er med laguttak. Jeg er skruppelløs med tanke på det jeg mener er best. Derfor har jeg den jobben jeg har, sier Solbakken.
I det som utviklet seg til å bli en brennende forsvarstale, fortsetter han:
– Det er ingen anger. Det er ingen argumenter som kan få meg dagen etter til å forandre på det. Tvert imot står jeg 100 prosent inne for alt det jeg gjorde.
«Ståle Solbakkens taktiske skivebom vil for alltid hefte ved ham», skrev Bergens Tidende-kommentator Anders Pamer etter kampen.
– Helt vanvittig, sa NRKs fotballekspert Carl-Erik Torp om de mange byttene.
Den skotske fotballeksperten Craig Burley stemplet det hele som at det norske laget gikk inn til kampen med en forventning om å tape.
– Det eneste jeg har vondt i magen for
Selv om han ikke angrer, er det én ting som Solbakken ser som et argument mot valget han tok med laguttaket.
– Det eneste som jeg har vondt i magen for, er alle de tilskuere i Boston som skulle få se Erling og Martin, som de selvfølgelig vil. Eller de som er hjemme i Norge, sier Solbakken.
– Det er ett argument som taler mot det jeg til syvende og sist bestemmer meg for, det er alle de som er på Ullevaal, alle de som er på Kirkenær (Solbakkens hjemsted), alle de som er i alle parker. Alle de som har ladet opp til en fest. Alle de som har dratt til Boston for å se den kampen. Full sympati, understreker Solbakken, og fortsetter:
– Men min jobb er å gjøre det jeg mener innerst inne er det riktige for at Norge skal komme lengst mulig i et VM. Og jeg kan ikke sitte på et fly, om vi blir sendt hjem i morgen, om én uke eller 14 dager, med en følelse av at jeg ikke har gjort det som var det riktige for at Norge skulle komme lengst mulig som trener og øverste ansvarlig.
Se hele pressekonferansen her:
– Seks minutter og 58 sekunder talte vi på åpningssvaret. Var du godt forberedt på det som kom?
– Det er derfor jeg har de pressekonferansene. Hvis dere lurer på noe, så kan jeg like gjerne svare helhetlig, og slippe å få tusen spørsmål, slik at alle ikke skal stille ett spørsmål hver, sier han til NRK.
– Tror at du når inn til alle, det er jo et ganske bredt publikum nå?
– Nei, hos noen når jeg definitivt ikke. For andre når det forhåpentligvis inn, men det er ikke min jobb å nå inn. Min jobb er å forklare hva jeg tror på og står inne for. Det koster meg ingenting. Det er derfor jeg har den jobben.
Uttrykker sympati
Ifølge Solbakken selv var det flere spillere som var «helt ferdige» etter oppgjøret mot Senegal, og han har blant annet nevnt at hele forsvarsfireren hadde kramper og én til to i midtbaneleddet også var klart preget etter kampen.
Nettopp kramper ble mot Senegal et uventet stort problem for det norske laget, trolig på grunn av den uvant høye luftfuktigheten under kampen.
Det førte til at Solbakken og Norge tok krampe-grep etter kampen.
Fra kampen mot Senegal og til kampen mot Frankrike var det bare 89 timer. Det er 94 timer mellom kampslutt på Norges kamp mot Frankrike og 16.-delsfinalen mot Elfenbenskysten.
– Det var en «no-brainer» både fra meg, assistenter, fysio og spillere selv. Vi er her for å komme lengst mulig, sa landslagssjefen etter Frankrike kampen.
Fikk hjelp «utenfor leir»
Det norske laget har siden ankomst USA tatt jevnlige prøver for å undersøke urinen til spillerne.
– Jeg får jo bare en generell tilbakemelding. Jeg får ikke at «Ola» tisset så mye, og «Per» har tisset så mye, og den fargen. Jeg får et totalt bilde av en sunnhetssektor, svarte Solbakken på urinprøve-spørsmål.
Grue-mannen innrømmet også på pressekonferansen at landslagsgruppa har oppsøkt råd fra én til to personer utenfor den norske bobla.
– Dette er folk som har opplevd dette før, og som har erfaring fra sluttspill. Men det blir her, de er ikke nødvendigvis norske, forklarer han.
PS! Mens det norske laget nærmer seg ny kamp, ser det ikke ut til at Julian Ryerson vil være klar til den. – Jeg tror det blir vanskelig. Men han har ikke helt gitt opp selv, men det går veldig fort til tirsdag, sier Solbakken om backen.