Det var under protestene mot Nussir-gruven at aksjonistene nektet å etterkomme politiets pålegg om å forlate anleggsområdet.
Torsdag falt dommen mot 14 av demonstrantene i Vestre Finnmark tingrett.
Alle er dømt til å betale bøter.
Blant de tiltalte som nå er domfelt, er artist Ella Marie Hætta Isaksen, leder i Kvenungdommen Rebecka Ekeland, og sentralstyremedlem i Natur og Ungdom Helene Sofie Smit.
Skuffet over dommen
De domfelte opplyser at de er skuffet over utfallet, men fastholder at aksjonene var riktige.
– Vern av natur og urfolksrettigheter er en eksistensiell kamp. Å beskytte livsgrunnlaget i fjellet og fjorden for kommende generasjoner er vår plikt, sier Rebecka Ekeland, leder i Kvenungdommen og én av de domfelte.
Hun ble dømt til å betale 19.000 kroner i bot.
Ekeland står fast ved at staten bryter loven i Repparfjord.
– Høyesterett og EFTA-domstolen har i tilsvarende saker konkludert med at denne typen dumping er ulovlig. Likevel stanser ikke myndighetene praksisen. Vi har derfor ingen andre virkemidler enn kraftfulle, men fredelige protester, sier hun.
Én dommer ville frifinne aksjonistene
Aksjonist og sentralstyremedlem i Natur og Ungdom, Helene Sofie Smit, synes det er vondt å bli dømt.
– Det å stå opp for urett er for mange ikke et valg. Det kjentes som absolutt det eneste riktige å gjøre, sier hun.
Hun er likevel glad for at én av dommerne var uenig i beslutningen og mente at demonstrantene skulle frifinnes.
– Det viser at det er noen som er enig med oss og at det er mange som ser at vi har benyttet oss av aksjonene som siste utvei for å stå imot den internasjonale gruvekapitalen.
Vurderer anke
Forsvarerne i Elden Advokatfirma reagerer på utfallet.
Selv om de likevel ikke vil forskuttere en anke, forteller advokat Olaf Halvorsen Rønning at de har merket seg et par punkter ved dommen som taler for en anke.
– Etter vårt syn er disse demonstrantene for det første utsatt for et ulovlig ferdselsforbud, som søkte å hindre dem i å gjennomføre demonstrasjoner. For det andre har i hvert fall to av disse blitt utsatt for ulovlig frihetsberøvelse, som domstolene tidlig har vektlagt i retning av at man burde frifinnes for.
Han mener dommen har svakheter.
– Det største er kanskje at Høyesterett i tidligere praksis har lagt stor vekt på om man har andre alternative ytringsmåter å gjøre gjeldende sine syn på.
Forsvarerne mener saken må ses i lys av statens respons i Førdefjord-saken, og at de ikke hadde andre ytringsmåter foruten offentlige politiske demonstrasjoner.
Over 200 000 kroner i bøter
Advokatfullmektig Oline Bredeli i Elden Advokatfirma trekker likevel frem at noe var positivt med dommen.
– Tingretten har lagt seg på et vesentlig lavere straffenivå enn det påtalemyndigheten anførte.
De fleste av aksjonistene er studenter. Det samlede bøtenivå for de 14 domfelte aksjonistene er over 200 000 kroner.
– Bøtene vi har fått nå svir kraftig, men det er fint at de faktisk har tatt stilling til at de bøtesatsene politiet la ned var uforholdsmessige store, sier Smit.
Flere aksjonister venter fortsatt rettssak
De 14 ungdommene er første pulje av de tiltalte aksjonistene.
I august og september skal fire ytterligere puljer med til sammen rundt 40 aksjonister møte i retten.
– Denne dommen har vært en slags pilotsak som har avklart en del av de spørsmålene som reiser seg.
Samtidig er det flere spørsmål som er uavklarte og som advokaten forteller at de vil vurdere å belyse bedre i de kommende rettsrundene.
Nussir-sjefen: – Trist, men man må ta ansvar
Daglig leder i Nussir ASA, Øystein Rushfeldt, synes det er synd at unge mennesker får bøter og rulleblad.
– Det er egentlig en trist historie. Men man må jo ta ansvar for sine handlinger, sier han.
Han mener protestene gikk langt utover vanlig ytringsfrihet, og påførte både selskapet og samfunnet store kostnader.
– Vi får jo en utgift til alle de firmaene som var på tomta som ikke kunne utføre arbeidet. Det er da noe som vi har måtte betale i millionklassen, sier Rushfeldt.
Han understreker at lovbrudd som gir andre store økonomiske tap må få konsekvenser, ellers får vi anarki. Likevel ønsker han fortsatt god dialog med miljøbevegelsen fremover.
– Så lenge de ikke stanser arbeidet og holder seg innenfor lovens rammer, har vi ikke noe imot demonstrasjoner. Kontakten oss imellom er profesjonell, avslutter han.
NRK har prøvd å hente kommentar fra aktorene i saken, Karoline Gjønnes Johansen og Ylva Helen Kvikstad. De opplyser at de er på ferie, og derfor ikke har mulighet til å kommentere dommen.