USAs president Donald Trump bekrefter de amerikanske angrepene i Iran på sin egen meldingstjeneste Truth Social.
– Amerikanske militærfly har nettopp angrepet iranske lagringssteder for missiler og droner, samt kystradarstasjoner, skriver Trump.
Svaret fra Iran kom kort tid etter: Irans revolusjonsgarde sier de har angrepet amerikanske mål i Kuwait og Bahrain, ifølge nyhetsbyrået AFP.
«Mulig at de aldri lærer»
Ifølge Trump har Iran «igjen» brutt våpenhvileavtalen med USA. «Det er mulig at de aldri lærer», skriver presidenten på Truth Social.
«Det kan komme et punkt der vi ikke lenger kan opptre fornuftig, og blir tvunget til å fullføre jobben med militærmakt – en jobb vi startet med stor suksess. Hvis det skjer, vil Den islamske republikken Iran slutte å eksistere!», fortsetter USAs president.
Talsperson for den iranske revolusjonsgarden, Hossein Mohebi, sier at «svaret vil bli kraftigere enn før dersom USA fortsetter å bryte den midlertidige avtalen», skriver Reuters.
Fordømmer angrepene
Irans utenriksdepartement fordømmer USAs angrep som et brudd på den midlertidige avtalen.
USA og Iran signerte en avtale den 19. juni. Den gang skal partene ha erklært stans i alle militære operasjoner.
Dette er tredje dagen med angrep siden avtalen ble signert. USA angriper Iran igjen fordi de mener at Iran skal ha truffet et skip i Hormuzstredet den 25. juni.
Les mer om avtalen her:
Bekreftet angrep like før midnatt
Militærkommandoen U.S. Central Command bekreftet litt før midnatt norsk tid angrepene på X.
USA har gjennomført flere angrep, ifølge militærkommandoen.
Angrepene ble «ferdige» natt til søndag norsk tid, ifølge en tjenesteperson i det amerikanske militæret som TV-kanalen Fox har snakket med.
Militærkommandoen sier i en uttalelse at de gjennomførte angrep lørdag som «et direkte svar på fortsatt iransk aggresjon mot kommersiell skipsfart».
Amerikanske militærfly angrep iransk militær overvåkingsinfrastruktur, kommunikasjonssystemer, luftvernanlegg, dronelagre og mineleggingskapasiteter, heter det i en uttalelse fra Centcom.
Eksplosjoner hørt i iransk kystby
Samtidig sier statskontrollerte iranske medier at det er hørt eksplosjoner ved byen Sirik i Iran, som ligger like ved stredet.
De første meldingene om angrepet kom via nyhetsnettstedet Axios.
Ifølge Axios var da det amerikanske militæret i ferd med å angripe mål ved Hormuzstredet i Iran.
Det er også blitt avfyrt flere prosjektiler mot Qeshm-øya, ifølge den statskontrollerte iranske kringkasteren IRIB, melder australske ABC News.
Interessert i mer utenriks?