Et av Norsk Folkehjelps mineryddingsprosjekter i Novopetrivka, utenfor byen Kryvyj Rih, er rammet av et russisk angrep.
– Det er to personer som er drept, og så er det flere som er skadet og brakt til sykehus, sier generalsekretær Raymond Johansen til NRK.
Norsk Folkehjelp skriver i en pressemelding at én av de ansatte bekreftet drept på stedet, mens én ble fraktet til sykehus i kritisk tilstand og døde senere av skadene.
Organisasjonen har over 450 ansatte i Ukraina. De drepte og skadde er ukrainske statsborgere og tilhører en ukrainsk organisasjon som arbeider for Norsk Folkehjelp.
Truffet av russisk missil
Raymond Johansen sier at de arbeider med å finne ut hvordan minerydderne ble drept og skadet.
Militære myndigheter i Kherson melder gjennom ukrainske medier at Norsk Folkehjelp ble utsatt for et angrep med en russisk Iskander-M missil.
Han legger til at minerydderne normalt bærer klær som tydelig viser at de jobber for Norsk Folkehjelp.
Ta vare på de ansatte
Johansen sier at de nå jobber for å finne ut helt konkret hva som har skjedd.
– Våre følelser går først og fremst til familiene til de pårørende her og de etterlatte etter denne tragiske hendelsen, sier han.
Organisasjonen har over 450 ansatte i Ukraina. Johansen sier at de nå arbeider med å ta vare på de skadede og andre ansatte i Ukraina.
– Dette viser hvor farlig det er å være bistandsarbeider og humanitær arbeider i krig og konflikt, sier Johansen.
Fordømmer angrepet
Utviklingsminister Åsmund Aukrust: (Ap) fordømmer angrepet.
– Angrep mot humanitære mineryddingsorganisasjoner som arbeider for å beskytte sivile og redde liv er fullstendig uakseptable, og et klart brudd på folkerettens grunnleggende prinsipper, sier han.
Han sier at Norsk Folkehjelp gjør et stort og svært risikofylt arbeid for å rydde miner og bidra med nødhjelp i Ukraina.
– Det er nok et eksempel Russlands fullstendige mangel på respekt for innsats som har som eneste formål å beskytte sivile liv, sier Aukrust.
Angrep danske mineryddere i fjor
I fjor høst ble også mineryddere fra Dansk flyktninghjelp utsatt for et missilangrep, men da i Tsjernihiv nord i landet.
To personer ble drept og tre ble skadd.
Det var et målrettet angrep mot Dansk flyktninghjelp, uttalte guvernør Vjatjeslav Tjaus den gang.
– Først strødde russerne eksplosiver og miner i regionen. Nå dreper de mennesker og sivile som risikerer livet sitt for å rydde landet vårt for konsekvensene av den russiske invasjonen, sa guvernør Vjatjeslav Tjaus.