Detaljer
Malin Therese Strand – Journalist : Journalist
Frode Søreide – Journalist : Journalist
Publisert: 24-06-2026 08:01:06
Oppdatert: 24-06-2026 10:06:06
Les på nrk.no

Børge Lund blir trener i gigantklubben Kiel: – En unik mulighet

Kun fire uker før sesongoppkjøringen mister Elverum Håndball hovedtreneren sin. Tyske THW Kiel blar opp et millionbeløp for å sikre seg nordmannen.

Dermed forlater han Elverum håndball etter seks sesonger.

Lund forteller at klubben har betydd enormt mye for han, og takker for tilliten han har fått.

– Samtidig er dette en unik mulighet til å prøve meg på aller høyeste internasjonale nivå, og da følte jeg at tiden var inne for å ta steget, sier treneren i et innlegg fra klubben.

Etter det NRK erfarer, må Kiel betale Elverum et millionbeløp for å kjøpe han ut av kontrakten.

Overgangen skjer kort tid før oppkjøring til ny sesong.

Så sent som i januar i år forlenget Elverum håndball kontrakten med hovedtreneren til ut 2026/2027-sesongen.

– Med bare fire uker til sesongoppkjøringen starter, er tidspunktet naturligvis ikke ideelt for oss, sier sportssjef i Elverum, Nils Kristian Myhre.

Stormakt i europeisk håndball

– Det er vel ingen andre norske trenere som har vært i nærheten av å ha en så prestisjefylt jobb i håndballverdenen på klubbsiden, sier NRKs håndballekspert Håvard Tvedten.

Han legger til at det er en utrolig anerkjennelse av Lund og det han har fått til i Elverum.

– Kiel er en av de mestvinnende og største klubbene i verden, med stappfulle haller i hver eneste kamp og en stormakt i europeisk håndball.

Mandag ble det kjent at Elverums håndballherrer ikke får plass i neste sesongs mesterliga.

Samme dag annonserte Kiel at Filip Jicha hadde fått sparken etter 16 år i klubben som både spiller og trener. I løpet av sin karriere i klubben noterte Jicha seg for hele 33 titler.

Siden har ryktene gått om en mulig overgang for Lund.

Elverum håndball forteller at de har startet jobben med å finne Lunds etterfølger.

Fortid i Tyskland

Lund tok over treneransvaret i Elverum foran 2020/2021-sesongen.

Børge Lund har tidligere vært landslagssjef for Norge, og står selv med over 200 kamper for herrelandslaget fra sin aktive karriere som spiller.

Som spiller var bodøværingen innom blant annet danske Aalborg og nettopp tyske THW Kiel.

I en pressemelding fra THW Kiel sier 47-åringen at årene hans i Kiel var et høydepunkt i hans aktive karriere. Han mener det blir som å komme hjem.

Styreleder i Elverum håndball, Bjørnar Myhren, takker Lund for innsatsen gjennom seks år i klubben.

– Børge har vært en viktig bidragsyter til den sportslige utviklingen i Elverum. Han har representert klubben på en god måte og vært med på å videreføre vinnerkulturen som kjennetegner Elverum Håndball, sier Myhren.