Få timer etter at samtalene på høyeste nivå mellom Iran og USA ble ferdige mandag, hevder USAs visepresident at Hormuzstredet er åpent.
Visepresidenten sier også at Iran har gått med på å gi adgang til inspektører fra Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA). På spørsmål om når atominspektørene starter, svarte Vance: «Muligens denne uken, kanskje allerede i dag».
Vance sier det er lagt et godt grunnlag for en vellykket endelig avtale med Iran, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Den iranske delegasjonen forlot mandag det sveitsiske feriestedet Bürgenstock for å reise tilbake til Teheran etter 18 timer med «intensive» forhandlinger, melder statlige iranske medier.
Den første runden med samtaler mellom USA og Iran om å avslutte krigen i Midtøsten ble avsluttet natt til mandag.
USA og Iran har blitt enige om et «veikart» for å komme til en endelig avtale om å avslutte krigen innen 60 dager, ifølge en felles uttalelse fra meklerne Pakistan og Qatar.
Det som kalles «tekniske samtaler» fortsetter ut uken i Bürgenstock, men etter første runde har det blitt gjort framskritt.
Enige om å sikre skipstrafikken
Partene er enige om en mekanisme for å avslutte kampene i Libanon, og at det opprettes en «kommunikasjonslinje» som skal bidra til å sikre trygg passasje for kommersielle skip gjennom Hormuzstredet.
Stredet, som er en av verdens viktigste sjøveier for oljetransport, har vært stengt av iranske myndigheter etter angrep fra USA og Israel.
Søndag møtte visepresident J.D. Vance pressen.
– Åpningen av Hormuzstredet, og slutten på det iranske atomprogrammet. Alt dette er allerede gjort, sa han innledningsvis, og la til:
– Spørsmålet er hvor mye mer vi kan gjøre sammen. Kan vi endre forholdet til Midtøsten permanent?
Like etter pressekonferansen truet imidlertid president Donald Trump med å gjenoppta angrepene mot Iran, dersom landet ikke «stopper proxygruppene sine i Libanon» som støtter Hizbollah.
– Markedet har hatt troen på fred
Oljeprisen var mandag på vei ned igjen etter at det ble klart at USA og Iran nærmet seg en avtale.
Sjefanalytiker i Nordea og oljeekspert Thina Saltvedt sier markedene har troen på at det blir en avtale.
– Ja, det tror jeg de har. Og det har de merkelig nok egentlig hatt ganske lenge. Prisen har vært høy på veldig kort sikt, men fallende på lengre sikt. Så det tyder på at markedet har hatt troen på at det skal bli fred, eller i hvert fall at man skal få oljen flytende ut i markedet igjen, sier hun.
Til tross for krisen tror Saltvedt det vil ta lang tid før oljelagrene går tomme.
– Det tar sin tid. Det finnes store reservelagre som er bygd opp etter oljekrisen i ‘73. Lagrene har hatt en veldig god funksjon, nettopp på å ha fysisk olje når det trengs.
Mener våpenhviler «alltid er litt rotete»
Søndagens samtaler markerer de første direkte forhandlingene mellom landene siden april. De dreide seg i hovedsak om «krigens slutt, sanksjonslettelser og frigjøring av fryste midler», ifølge Irans utenriksdepartement.
Intensjonsavtalen som USA og Iran har signert, innebærer en 60 dager lang våpenhvile mens landene kommer frem til en endelig fredsavtale.
Våpenhvilen gjelder også for Libanon og Israel – likevel har sistnevnte fortsatt å angripe nabolandet, hvor dødstallene nå har passert 4000, ifølge myndighetene.
På spørsmål om dette svarer den amerikanske visepresidenten at «slike våpenhviler alltid er litt rotete»:
– Fred er aldri enkelt, legger han til.
Dette til tross for at både han og president Trump har gått hardt ut mot den israelske regjeringen, fordi de motsetter seg USAs krav om våpenhvile.
Israels brudd på den amerikansk-iranske avtalen har også medført at Iran på ny har stengt det viktige Hormuzstredet, som 20 prosent av verdens olje og gass fraktes gjennom.
Stengingen av stredet utgjør også et brudd på den 14 punkt lange avtalen.