Detaljer

Les på nrk.no

«Bow Saga» har ligget inne i Persiabukta siden krigen startet.

– Vi er svært lettet over at mannskapet og skipet nå har forlatt Persiabukta på en trygg måte etter mer enn 115 dager i en krevende og kompleks situasjon.

Det skriver administrerende direktør i Odfjell, Harald Fotland, i en uttalelse til NRK.

Skipet fikk tirsdag morgen klarsignal fra den amerikanske marinen.

– Våre sjøfolk har håndtert dette med imponerende profesjonalitet, disiplin og ro. Jeg er dypt imponert over kapteinen og mannskapet, og svært takknemlig for alle på land som har støttet dem gjennom denne perioden, fortsetter Fotland.

Flest siden krigen startet

Mandagens skipstrafikk gjennom Hormuzstredet var den høyeste siden krigen startet, ifølge sporingstjeneste.

Minst 35 skip passerte gjennom Hormuzstredet på mandag, noe som er det høyeste nivået siden USA og Israel angrep Iran i slutten av februar.

Det viser data fra skipssporingstjenesten Kpler.

Det totale antallet passeringer for mandagen ventes å stige ytterligere etter hvert som skip registreres av maritime sporingstjenester i ettertid.

Audun Halvorsen, direktør for sikkerhet og beredskap i Norges Rederiforbund, bekrefter at passeringer gjennom Hormuzstredet har tatt seg betydelig opp i begge retninger.

– Dette betyr ikke at situasjonen er normalisert, men at skipsfarten agerer på det som synes å være en positiv utvikling i samtalene mellom Iran og USA.

Halvorsen sier dette også gjelder de norsk-tilknyttede aktørene.

– Likevel vil sikkerheten for skip og mannskap alltid veie tyngst, og rederiene gjør løpende sikkerhetsvurderinger siden situasjonen raskt kan endre seg, sier han.

Starter evakuering

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) skal nå starte evakuering av 11.000 sjøfolk fra Hormuzstredet, skriver de i en pressemelding.

Det skjer som følge av avtalen mellom USA og Iran.

– Dette er et tydelig skritt mot å gjenopprette maritim sikkerhet og få slutt på de uakseptable angrepene mot sivil sjøfart, heter det i pressemeldinga.

Evakueringa skal skje i tett samarbeid med Iran, Oman, USA og en rekke andre land i området.

Iran vil fortsatt kontrollere

– Hormuzstredet vil aldri vende tilbake til tilstanden fra før krigen, og vil bli administrert av Den islamske republikken Iran i samsvar med folkeretten.

Det sa Irans sjefforhandler Mohammad Bagher Ghalibaf under forhandlingene i Sveits, ifølge statlige medier tirsdag.

Samtidig opplyste Iran og Oman i en felles uttalelse tirsdag at de vil vurdere den fremtidige administrasjonen av Hormuzstredet og hvilke avgifter som skal kreves inn for tjenestene som tilbys.

To drept i Sør-Libanon

Tirsdag melder nyhetsbyrået Reuters at to personer er skutt og drept og én såret av israelske styrker i Sør-Libanon.

Den Iran-støttede Hizbollah-militsen fordømmer skytingen, og kaller hendelsen et brudd på våpenhvileavtalen.

Israels militære uttaler at de slo til mot «væpnede terrorister» som utgjorde en trussel mot soldater som opererte i sikkerhetssonen i det sørlige Libanon.

Iran har truet med at «hele avtalen vil være i spill» og at de videre tekniske forhandlingene om sanksjonslettelser og landets atomprogram vil bli avlyst eller utsatt på ubestemt tid dersom angrepene i Libanon og okkupasjonen av de sørlige områdene ikke opphører.

– En gledelig pustepause

Etter samtalene i Sveits, er Iran og USA enige om å opprette fire arbeidsgrupper. Gruppene skal diskutere blant annet sanksjoner, atomsaker og gjenoppbygging.

Iran og USA ble i helgen enige om en midlertidig avtale som skal legge grunnlaget for en større avtale innen 60 dager.

Professor ved Universitetet i Oslo og seniorforsker ved Prio, Hilde Henriksen Waage kaller dette en gledelig pustepause.

Waage sier Iran blir nødt til å tillate inspektører fra Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA).

– Ja, det må skje hvis vi skal komme noen vei videre. Og i avtalen fra 2015 var det jo et opplegg for atominspektører som fungerte godt i de tre årene avtalen sto ved lag.

Hun sier inspektørene skal følge med på at Iran ikke anriker uran så mye at det kan bli atomvåpen.

Iran vil ikke la inspektører slippe til

Talsmann for det iranske utenriksdepartementet Esmaeil Baghaei sier landet ikke har noen plan om å la inspektører fra Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) inspisere atomanlegg.

Mandag hevdet USAs visepresident, JD Vance, at Iran hadde gått med på å invitere inspektørene tilbake som en del av fredssamtalene i Sveits.

– Vi har ingen planer om at byrået skal inspisere Irans atomanlegg som ble skadet av den amerikanske og sionistiske militære aggresjonen, sier Baghaei.

Baghaei sa at det ikke finnes noen protokoll for slike inspeksjoner, og la til at Iran vil fortsette å oppfylle sine nåværende forpliktelser som medlem av Ikke-spredningsavtalen og i henhold til sin sikkerhetsavtale med IAEA.