– Det er litt som å være tilbake den natta. Det sitter i kroppen fremdeles, sier Espen Evjenth.
Han har gruet seg til dagen i dag, forteller han til NRK.
Evjenth leder støttegruppen for de overlevende etter terrorangrepet på London Pub under pridefeiringen 25. juni 2022. Han er også blant de elleve mennene som ble skutt av Zaniar Matapour.
I dag samles hundrevis utenfor utestedet i Oslo sentrum for å markere at det er fire år siden terroren. Men angrepet på det skeive miljøet har satt dype spor.
– Mange tør ikke å være her i dag, og det er forståelig, sier Lars Eriksen Eitran.
Han er barndomsvenn av Evjenth, og skulle egentlig ha vært på London selv, den kvelden terroren rammet. En siste liten booking i frisørsalongen, kan ha berget livet hans.
– Gå i tog for noen som ikke tør
Evjenth hadde akkurat gått på dansegulvet da han ble skutt i hodet.
– Jeg sliter fremdeles med det hver dag. Mange fikk fysiske skader, og enda flere har fått psykiske reaksjoner på det som skjedde, sier han.
– Når noen prøver å ta livet av deg på grunn av det mennesket du er ... det er en veldig ubehagelig følelse. Det er noe vi har blitt litt spart for her i Norge, frem til den natta.
I dag er det store diskusjoner rundt pride sin plass i samfunnet – og særlig i skolegården. Det overrasker Evjenth.
– Jeg håpet at 25. juni skulle bli et vendepunkt for måten vi snakker om hverandre på, men slik gikk det ikke. For samtidig som støtten øker og flere markerer pride enn før, har også hatet og motstemmene økt i styrke.
Evjenth mener dette understreker behovet for en synlig pridemarkering.
– Vi må vise hvor vi skal være som samfunn, og hvem vi skal være som land og befolkning. Tenk på alle som ikke tør å komme på dagens markering, tenk på alle som ikke tør å gå i paraden på lørdag.
– Kanskje du i år skal stille opp og gå i tog for noen som ikke tør det selv.