I 2022 jublet miljøbevegelsen da Equinor utsatte beslutningen om å bygge det nye Wisting-feltet i Barentshavet til 2026.
Nå vil selskapet gå videre med planene, skriver Equinor i en pressemelding.
De har i dag sendt et forslag til program for en konsekvensutredning på høring, skriver de.
Equinor mener Wisting-feltet kan generere store inntekter til Norge, dersom det blir noe av prosjektet.
– Gjenstår omfattende arbeid
En endelig investeringsbeslutning er planlagt til slutten av 2027.
– Vi har gjort betydelige forbedringer på Wisting siden utsettelsen i 2022, men det gjenstår et omfattende arbeid før vi kan fastslå om det er grunnlag for en endelig investeringsbeslutning, sier direktør for prosjektutvikling, Trond Bokn.
Bokn sier de har vurdert om de kan benytte kraft fra land, men at dette er valgt bort. De vurderer det som for teknisk vanskelig og dyrt.
– Vi fortsetter nå arbeidet med kraftproduksjon basert på en energieffektiv gassturbinløsning, sier Bokn.
Høringsfristen er satt til 16 uker.
Jubler
Frp kaller Wisting et av de viktigste prosjektene på norsk sokkel.
– Elektrifiseringens tid er over. Det er klokt av Equinor å droppe elektrifiseringen av Wisting og stanse sløsingen av skattebetalernes penger på symbolske klimatiltak, sier stortingsrepresentant Kristoffer Sivertsen i Frp.
Maren Grøthe, energipolitisk talsperson for Senterpartiet, er glad for at Equinor vil gå videre med Wisting-feltet.
– Dette er en stor dag for Norge. Wistingfeltet er viktig for å sikre norsk oljeproduksjon, aktivitet i leverandørindustrien og finansiering av velferd over hele Norge, sier Grøthe i en uttalelse til NRK.
– Ekstra gledelig er det at Wisting-feltet kan bli med på å løfte den økonomiske aktiviteten i Nord-Norge, fortsetter hun.
Også NHO er glade for nyheten.
– Utbygging av Wisting-feltet vil være viktig for vekst og verdiskaping i Nord-Norge, for vår tilstedeværelse og aktivitet i Nordområdene, og for energisikkerhet og velferd i Europa, sier NHO-direktør Ole Erik Almlid.
Raser
MDG skriver i en uttalelse at de «raser» mot Wisting-planene.
– Wisting er en klimabombe i Arktis. At Equinor lanserer et gigantisk oljefelt mens hundrevis av mennesker mister livet i hetebølgen i Europa, viser hvor virkelighetsfjerne Equinor har blitt, sier MDGs Frøya Skjold Sjursæther.
SV mener det vil være en skam om Norge bygger et slikt felt nå.
– Mens Europa er midt i en dødelig hetebølge, vil Equinor helle bensin på bålet. Nå må Arbeiderpartiet snart innse at nok er nok, sier SV-leder Kirsti Bergstø i en uttalelse.
– Hinsides
Organisasjonen Grønn Ungdom kalte utsettelsen av prosjektet i 2022 for «tidenes nyhet».
Leder Henriette Sjursen-Eriksen er skuffet over nyheten om at man nå gjenopptar planene.
– Det er helt hinsides all fornuft å åpne for oljeboring så langt nord i 2026. Vi må kutte klimagassutslipp, ikke øke dem, sier hun.
– Det føles som å leve i «Hunger Games». På den ene siden koker Europa og folk dør av heteslag, og på den andre siden har vi en oljenæring som gjør alt de kan for å bore etter mer, sier Sjursen-Eriksen.
– Økonomiske årsaker
Feltet ble utsatt i 2022 fordi det ikke ble vurdert som lønnsomt for Equinor.
– Vi har tatt beslutningen om å utsette utbyggingen av økonomiske årsaker. Når utbyggingen skjer vil det bli gjort på en solid og robust måte, sa Geir Tungsvik, konserndirektør for prosjekter, boring og anskaffelser den gang.
Daværende olje- og energiminister Terje Aasland var klar på at han ønsket at Wisting-feltet skulle bygges ut.
– Jeg har forståelse for at Equinor har behov for å se på mulighetene for å få ned kostnadene knyttet til Wisting-utbyggingen. Det ser jeg på som en ansvarlig tilnærming til et så stort prosjekt. Samtidig er jeg glad for at Equinor sier at de ikke avlyser utbyggingsplanene, men at de utsetter dem, sa Aasland, som i dag har tittelen energiminister.
Peker på Barentshavet
I august i fjor åpnet energiministeren og Equinor landets til nå nordligste oljefelt, «Johan Castberg».
Allerede da var det klart at det trolig ikke blir det siste feltet en norsk regjering vil åpne i nord.
– Det er jo i Barentshavet vi har antatt de største uoppdagede ressursene på norsk sokkel, sa Aasland.
Regjeringen har også jobbet aktivt opp mot EU den siste tiden. EUs politikk er nemlig å jobbe for en midlertidig stans i olje- og gassutvinning i Arktis.
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) har tro på Arktis-ja fra EU.
– Jeg opplever at EU er på et veldig godt spor. Det ser ut til at dette blir en grundig, kunnskapsbasert rapport, som jeg tror vil oppdatere EUs Arktis-politikk på en måte som vi i Norge kommer til å være fornøyde med, sa Eide til NRK onsdag.
I september skal en oppdatert versjon av Arktis-planen være klar.